We wrześniu 2022 roku weszły nowe obowiązujące przepisy dla właścicieli hulajnóg oraz rowerów elektrycznych. Warto zapoznać się z aktualnymi zasadami, ponieważ może mieć to wpływ na nasz portfel, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Powinniśmy mieć pewność, że poruszając się swoim jednośladem nie będziemy w przyszłości naruszać obowiązującego prawa. Zmiany wprowadzone przez rządzących dotyczą w głównej mierze kwestii poruszania się po chodniku. Zgodnie z nowelizacją przepisów będzie on przeznaczony tylko dla pieszych, a więc nie będzie możliwości przemieszczania się naszymi jednośladami (hulajnoga, rower).
Poniżej omawiamy szczegóły. Zapoznaj się z listą omawianych tematów.
- Zmiany dla pieszych, rowerzystów i kierowców hulajnóg elektrycznych.
- Przepisy wprowadzają nową definicję chodnika – od teraz będzie on użytkowany wyłącznie przez pieszych.
- Co w sytuacji gdy znajdujemy się w miejscu gdzie nie mamy dostępu do ścieżek rowerowych oraz jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h?
- Piesi będą mogli przejść przez drogę dla rowerów tylko w wyznaczonych miejscach – przekraczanie jej w inny sposób będzie uznawane za wykroczenie.
Zmiany dla pieszych, rowerzystów i kierowców hulajnóg elektrycznych.
Nasze prawo w dziedzinie nowoczesnych pojazdów zmienia się bardzo szybko. Osoby, które posiadają hulajnogi elektryczne powinny mieć świadomość, że od 21.09.2022 r. obowiązują zmiany w polskim prawie. Tym razem więcej przywilejów zyskają rowerzyści względem pieszych.
Przedstawiamy poniżej najważniejsze zmiany.
Przepisy wprowadzają nową definicję chodnika – od teraz będzie on użytkowany wyłącznie przez pieszych.
Chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
Od teraz nie można poruszać się pojazdem elektrycznym po chodniku. Ruch hulajnogami elektrycznymi będzie możliwy wyłącznie ścieżkami rowerowymi oraz drogami, ale z pewnymi wyselekcjonowanymi zasadami.
Kierującemu hulajnogą elektryczną zabrania się:
1) ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
2) przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.
3) jazdy po jezdni, z wyjątkiem korzystania z:
a) pasa ruchu dla rowerów,
b) przejazdu dla rowerów,
c) jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.”
Wprowadzony zostanie zakaz poruszania się hulajnogami elektrycznymi po jezdni, na której ograniczenie prędkości wynosi więcej niż 30 km/h (warto dodać, że jadąc z prędkością nie większą niż 20 km/h). Zakładając, że w tym przypadku przy drodze nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej, ewentualnie pasa ruchu dla rowerów.
Co w sytuacji gdy znajdujemy się w miejscu gdzie nie mamy dostępu do ścieżek rowerowych oraz jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h?
W miastach są też miejsca gdzie nie ma dostępu do pasa ruchu dla rowerów, a ulica, która nas otacza nie posiada ograniczenia prędkości, które pozwoliłoby nam poruszać się UTO. W tej sytuacji wyjątkowo możemy przemieszczać się chodnikiem, ale jest to dopuszczone w skrajnych przypadkach. Poruszanie się elektrykiem powinno być zbliżone do prędkości pieszego.
Piesi będą mogli przejść przez drogę dla rowerów tylko w wyznaczonych miejscach – przekraczanie jej w inny sposób będzie uznawane za wykroczenie.
Aktualne przepisy wskazują na to, że piesi będą zmuszeni do przechodzenia przez drogę rowerową w najkrótszy sposób jaki jest możliwy. Nie będzie opcji spacerowania po niej swobodnie. Dodatkowo, w trakcie przechodzenia przez ścieżkę dla rowerów, zakazane będzie korzystanie z telefonów komórkowych.